X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 دی 1402 - 01:36
کد خبر: 22456
علت ریزش بورس پیدا شد
 

علت ریزش بورس پیدا شد

از جمله دلایل متعددی که منجر به ورود بورس تهران به دوره رکود در ماه‌های اخیر شده‌اند، می‌توان به نوسانات بازار جهانی، عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی، کاهش سودآوری شرکت‌ها، افزایش نرخ بهره بانکی که سرمایه‌گذاری در بورس را کم‌جذابیت‌تر کرده، و خروج سرمایه‌گذاران حقیقی به دلیل کاهش اعتماد به بازار اشاره کرد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ رکود چشم‌اندازهای تورمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است که نشان‌دهنده تغییراتی در سیاست‌های اقتصاد کلان، کاهش  نرخ ارز و کنترل بهتر حجم نقدینگی است. این تغییرات موجب می‌شود سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای ورود به بازار سهام داشته باشند و با توجه به کاهش انتظارات برای کسب بازده، به دنبال راه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری‌های پایین‌ریسک گردند.

عامل پیشران در اکثر بازارهای دارایی ایران، انتظارات تورمی است و هر زمان که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور شعله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور می‌شود، بازارها با التهاب همراه می‌شوند و هر زمان که انتظارات تورمی در اقتصاد فروکش می‌کند، شاهد آرامش در بازارها هستیم.

نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که از رصد اوضاع و احوال این روزهای بازارهای داخلی کشور قابل رهگیری است، رکود حاکم بر کلیه بازارها است که تحت‌تاثیر فروکش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن انتظارات تورمی به‌وقوع پیوسته است؛ در واقع در ماه‌های اخیر اقتصاد کشور، یک آرامش نسبی را در اکثر زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خود دیده است‌‌‌‌‌‌.

به‌رغم اینکه رشد نقطه ‌به‌نقطه پایه‌پولی همچنان در مقادیر بالایی قرار دارد، شاهد کاهش شتاب رشد نقدینگی هستیم که این موضوع سبب‌شده تا از این ناحیه نیز انتظارات و واکنش‌های مثبتی پیرامون کل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پولی شکل بگیرد.به‌علاوه در سال‌جاری حرکات مناسبی در زمینه بهبود روابط منطقه‌ای کشور شکل‌گرفته ‌است.

مورد بعدی که وضعیت بورس تهران را در این روزها بحرانی ساخته، زخم کاری تصمیمات خلق‌الساعه نهادهای مختلف است که هریک به‌نحوی و طریقی، بخشی از بدنه و پیکر نحیف و رنجور بازار سهام را نشانه‌گیری کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. به‌عبارت دیگر سیاستگذار با تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه خود، تدوین افق زمانی برای سرمایه‌گذاری را از سرمایه‌گذار سلب کرده‌است. 

برای مثال در زمینه موضوعی مثل نرخ خوراک انتقادی که در این زمینه مطرح است، موضوع افزایش یا کاهش نرخ خوراک نیست، بحث قابل‌توجه در این زمینه نحوه اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی اخبار این‌چنینی است.درحالی‌که ماجرای افزایش نرخ خوراک در اواسط اردیبهشت ماه مطرح‌شده بود، انتشار رسمی این خبر ۵۱روز بعد انجام شد. طبیعتا چنین اقداماتی به‌مثابه ضربات و زخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاری است که بر پیکر اعتماد در بازار سهام نواخته می‌شود و موجب می‌شود بازار سهام هر روز که می‌گذرد با کاهش اقبال از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی همراه شود که بخشی از این رخوت نیز به دلیل همان بدبینی‌هایی است که در بازار ایجاد شده‌است.

توصیه به سهامداران بورس

به عنوان سهامدار در بورس، توصیه می‌شود به نکات زیر توجه نمایید:

تحقیق و آموزش مداوم: همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، در مورد شرکت‌ها و اقتصاد به طور کلی تحقیق کنید و دانش مالی خود را افزایش دهید.

 

تنوع‌بخشی به سبد سهام: سرمایه‌گذاری خود را در چندین بخش مختلف تقسیم کنید تا ریسک کلی سرمایه‌گذاری‌تان کاهش یابد.

تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری: مشخص کنید که به دنبال بازدهی کوتاه‌مدت هستید یا سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت؛ و بر اساس آن استراتژی تعیین کنید.

مدیریت هیجانات: از تصمیم‌گیری‌های عجولانه خودداری کرده و با در نظر گرفتن تحلیل‌ها و داده‌ها عمل کنید، نه احساسات لحظه‌ای.

درک ریسک و توانایی تحمل زیان: قبل از سرمایه‌گذاری، سطح ریسک قابل قبول خود را درک کنید و بدانید که بورس ممکن است فراز و نشیب‌هایی داشته باشد.

بررسی دوره‌ای سبد سهام: بررسی‌های دوره‌ای روی سبد سهام خود داشته باشید تا مطمئن شوید همچنان با اهداف و ریسک پذیری شما هم‌خوانی دارد.

هوشیاری در مقابل اخبار و تحلیل‌ها: اخبار و تحلیل‌های مربوط به سهام را دنبال کنید، اما با احتیاط عمل نموده و به تحلیل‌های غیرمنطقی که صرفاً بر اساس حدس و گمان هستند، نتوانند.

مشورت با مشاوران مالی متخصص: در صورت لزوم، از مشاوره مالی متخصص برای راهنمایی‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • علت ریزش بورس پیدا شد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت