X
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1402 - 11:19
کد خبر: 21075
بگم بگم های زاکانی در صحن شورا ؛ادعاهای تاریخی شهردار
 

بگم بگم های زاکانی در صحن شورا ؛ادعاهای تاریخی شهردار

شهردار تهران مدعی شد قراردادهایی که در این دوره از مدیریت شهری در حوزه خرید اتوبوس بسته شده در تاریخ شهرداری سابقه نداشته است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران جهت ارائه گزارش وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت به ویژه توسعه و تجهیز اتوبوسرانی در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای  شهر تهران حضور پیدا کرد.شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه حمل و نقل بحثی اساسی است، اظهار کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به اقتضای شرایطی که داشت، متقاضی این شد که در شرایط جدیدی قرار بگیرد و ما از وجود ایشان محروم شدیم؛ ایشان در حوزه حمل و نقل خوش درخشیدند که خدمات ایشان قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه حمل و نقل پنج موضوع را دنبال می کنیم، گفت: کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیست محیطی، نظم بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را دنبال می کنیم.

زاکانی تأکید کرد: ما پنج رویکرد اساسی را دنبال می کنیم؛ در ابتدا مهمترین بخش کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب سازی و هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات به این مهم می رسیم.

شهردار تهران با تأکید بر افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده از حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و وسایل شخصی ۶۶ درصد است که باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد که در این راستا افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست تر وسایل نقلیه را در پیش می گیریم.

وی همچنین تصریح کرد: سومین ویژگی برقی سازی است؛ امروز جهان به سمت و سویی می رود که به جای سوخت فسیلی از سوخت برقی استفاده کند؛ ما از طریق افزایش ناوگان برقی و ایجاد زمینه بهره مندی از الگوهای پاک این مسیر را دنبال می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه وضع سازو کارهای التزام بخش و توسعه و پیشرفت شهر نیز در همین راستا دنبال می شود، اظهار کرد: وقتی امکانات فراهم شود می توان ضوابط جدیدی در نظر گرفت تا ارائه خدمت بهتر به مردم را به دنبال داشته باشد.

وی با اعلام اینکه رویکرد ما فرهنگ سازی و افزایش مشارکت مردم است، یادآور شد: این پنج محور، مسیری است که ما در آن حرکت می کنیم و مهمترین بخش توسعه، مترو است که در این بخش شرایطی را در حوزه ناوگان و خطوط داریم.

زاکانی با بیان اینکه اجرای هفت خط از گذشته آغاز شده بود، گفت: این هفت خط امکانی را ایجاد کرده بود تا در تهران بتوانیم از خطوط استفاده کنیم؛ کل خطوطی که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه بود و امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم که ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه ایجاد و اضافه شده است.

شهردار تهران با اعلام اینکه تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر در داخل شهر اضافه می شود، یادآور شد: ۶ کیلومتر در خط ۶ و ۴ کیلومتر در خط ۷ اضافه خواهد شد و علاوه بر این ۱۴ ایستگاه افتتاح می شود که بیش از یک ایستگاه در هر ماه است.

وی با بیان اینکه ۱۰ کیلومتر تونل بخش جنوبی خط ۶ نیز تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال ۱۰ کیلومتر در داخل و در کنار آن در مهرماه ۲۲ کیلومتر مترو در پرند افتتاح خواهد شد.

زاکانی با اعلام اینکه خط ۱۰ از سه محور آغاز می شود، گفت: یک محور از دریاچه به سمت شرق است که مهرماه آغاز می شود و تا پایان سال محور دریاچه به غرب و جنت آباد به سمت شرق نیز اضافه خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه خط ۹ نیز امسال در محور دولت آباد به سمت شمال امسال آغاز می شود، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر  ۱۴ ورودی جدید را افتتاح کردیم. در خط ۸ و ۱۱ نیز امور را با شرکت های خارجی دنبال می کنیم که با دو شرکت تفاهم اولیه صورت گرفته و در سال آینده در دستور اجرا و توسعه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مقایسه عملکرد توسعه خطوط در مدت اخیر و اقدامات برنامه ریزی شده تا پایان سال شیب افزایشی و روبه رشد دارد؛ خطوط جدید نیز به نوعی افتخاری است که بخشی از آن امسال آغاز می شود. یکی از این طرح ها در مهرماه و دیگری در نیمه دوم آغاز خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه ۴۲ رام قطار DC در ناوگان داریم، یادآور شد: ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال هستند و در مجموع هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان است. ناوگان DC در شرایط خاصی به سر می برد و بیش از ۲۰ درصد خدمات رسانی ندارد و نیازمند بازسازی اساسی است.

شهردار تهران با اعلام اینکه چهار رام قطار سه واگنه نیز داریم که در خط فرودگاه خدمات رسانی می کند، اظهار کرد: خط پنج تعداد ۲۶۰ واگن و ۶۶ لوکوموتیو دارد که با این عدد و رقم هزار و ۴۶۹ واگن در مترو داشته ایم که در ادوار گذشته ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

زاکانی با بیان اینکه در دوره قبل در کل یک رام قطار DC و ۳۷ رام قطار AC را بازسازی اساسی کردند، گفت: عملکرد ما بیش از عملکرد چهار سال دوره پنجم است؛ تفاوت جوهری و اساسی بین مدیریت شهری دوره پنجم و ششم وجود دارد. برخی روزنامه ها از آرزوها و علاقی خود می گویند و ما یاد گرفتیم به جای اینکه حرف بزنیم بیشتر کار کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۰۸ رام قطار AC و ۳۵ رام قطار DC تا پایان سال در دستور اورهال است، یادآور شد: موضوع بسیار جدی که افتخار آن به این دوره مدیریت شهری رسید، عقد قراداد ۶۳۰ دستگاه واگنی است که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود.

شهردار تهران تأکید کرد: هزار و ۴۶۹ واگن در کمتر از سه دهه داریم و موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را به همت دولت دریافت کنیم که باید از رئیس جمهور در این زمینه تقدیر کرد؛ هفته قبل مقدمات اعتباری پرداخت شد و با کشور و شرکت مورد نظر جلساتی داشتیم و برای آنها غیرقابل باور بود.

وی ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن ها اضافه شود و به ۷۹۱ واگن برسد و در کنار این، ۱۱۳ دستگاه واگن ملی را که افتخار بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن سازی شهرداری تهران است، تولید می شود و با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، بخش بدنه یک رام انجام شده و هفت رام دوم آغاز شده است.

زاکانی با بیان اینکه ۷۹۱ واگن در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان ایجاد خواهد کرد، گفت: ۲۵۹ واگن نیز باید به ناوگان اضافه کنیم که با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم و مقرر شد این تعداد دستگاه نیز در دستور کار قرار بگیرد. لذا ناوگان ما در سالهای آتی که از سال آینده آغاز می شود، به سمتی می رود که دو برابر خواهد شد و خدمات مترو جهش خواهد یافت.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت تراموا، یادآور شد: مطالعات از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان است و بنا شد که بررسی های کارشناسی در جلسه هم اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارائه شود.

وی افزود: آنچه که مشاور به آن رسیده تراموا الگوی حمل و نقلی پیشرو است و در دنیا به ویژه دنیای غرب به آن تکیه می شود؛ در این خصوص تفاهم نامه ای با وزارت دفاع منعقد کردیم که علاوه بر آن در حوزه مسکن و هوشمندسازی نیز تفاهم نامه منعقد شد.

زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت و سه هزار و  ۴۸۰ دستگاه به دوره پنجم تحویل داده شد، گفت: هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد و دو هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال در این دوره داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کردیم و نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم.

وی افزود: در دوره قبل صفر عدد اتوبوس به دوره پنجم تحویل داده شد و این هنر آنها بود؛ ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شامل ۱۳۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس در دوره پنجم خریداری شد.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به ما تحویل داده است، یادآور شد: قدرالسهم شهرداری تهران ۲۹۳ دستگاه اتوبوس است که ۸۲ دستگاه مینی بوس و مابقی اتوبوس است که با احتساب ۲۰ ون ملکی به ۳۱۲ دستگاه می رسد.

وی با بیان اینکه قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری منعقد شده است، یادآور شد: قراداد دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس و 500 دستگاه مینی بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. عملکرد این دو سال بیش از چهار سال دوره قبل است البته نمی خواهیم مقایسه کنیم و اگر حرف بزنند مجبور می شویم حرف بزنیم و سنگ روی یخ شوند. 

َشهردار تهران تأکید کرد: قرارداد هزار دستگاه را با عقاب نشان منعقد کردیم و از این تعداد 700 دستگاه را تا پایان سال تحویل می دهد و 500 دستگاه نیز با اسنا منعقد شده که این قرارداد 12 ماهه است و پیش پرداخت آن انجام و تحویل اتوبوس ها آغاز شده است. قرارداد 14 ماهه 500 دستگاه مینی بوس را نیز با سبلان خودرو منعقد کرده ایم و پیش پرداخت آن انجام شده است.

وی افزود: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد شده و پرداخت مبلغ 250 دستگاه انجام و ضمانت نامه دریافت شده و برای 750 دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.

زاکانی با بیان اینکه هزار و 660 دستگاه اتوبوس تا پایان امسال نوسازی می شود، تصریح کرد: مابقی این رقم در نیمه دوم سال آینده تکمیل می شود؛ علاوه بر این تعهد دولت پرداخت رقم 640 دستگاه است و به تدریج این رقم را خواهد داد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و بی سابقه است، یادآور شد: امروز 43 درصد اعتبارات به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده ایم که مجوز آن را در متمم بودجه دریافت خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه امروز بیش از دو هزار و 800 دستگاه در تهران فعال هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار دستگاه که قرارداد آن منعقد شده غیر از اتوبوس هایی است که دولت تحویل می دهد؛ لذا سمت و سوی اقدامات در بخش اتوبوسرانی به گونه ای است تا در پایان دوره ششم مدیریت شهری، کیفیت و کمیت اتوبوس ها بی نظیر باشد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • بگم بگم های زاکانی در صحن شورا ؛ادعاهای تاریخی شهردار
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت