X
تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1402 - 03:35
کد خبر: 22176
توقف مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو
 

توقف مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

رسانه‌های غربی گزارش دادند که عربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را متوقف کرده است در حالیکه این رژیم به جنایات خود در غزه علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ یک منبع مطلع از مذاکرات بین عربستان و رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت که ریاض تصمیم گرفته تا گفت وگو در مورد عادی سازی احتمالی را متوقف کند و این را به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده است.

از سوی دیگر تارنمای بلومبرگ نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان با ضربه‌ای بزرگ به جاه طلبی‌های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه، دیپلماسی را برای عادی سازی روابط با تل آویو در میانه جنگ بین نیروهای حماس و اسرائیل متوقف کرده است.

این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به بلومبرگ گفتند که مقامات سعودی در روزهای اخیر مواضع ریاض را به آمریکا اعلام کردند. آنها این اقدام را یک وقفه و نه پایان دیپلماسی توصیف کردند. با این حال یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت همچنان با سعودی‌ها در تماس است و به او گفته نشده که این ابتکار متوقف شده است.

رویترز نیز پیشتر گزارش داده بود که عربستان سعودی در حال تعلیق برنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل و تعامل با ایران برای جلوگیری از افزایش گسترده خشونت‌ها در سراسر منطقه است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این گزارش‌ها مدعی شد که عادی سازی تصمیم‌های حاکمیتی است که عربستان و اسرائیل باید برای خودشان تصمیم بگیرند و آمریکا به آنها دیکته نمی‌کند.

بلومبرگ در این راستا نوشت که تصمیم عربستان نشان می‌دهد که عملیات حماس و واکنش تل آویو چقدر سریع سیاست‌های خاورمیانه را تغییر داده و تلاش‌ها برای تعمیق روابط رژیم اسرائیل با سایر کشورها و سیاست کاهش نفوذ ایران را تهدید کرده است.

رویترز شب گذشته با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی نوشت: ۲ منبع آگاه به مسائل عربستان اعلام کردند که طرح عادی سازی با اسرائیل متوقف شده و ریاض در حال تجدید نظر در اولویت های سیاست خارجی خود است.

رویترز با اشاره به این موضوع که آیت الله سید ابراهیم رئیسی اولین رئیس دولتی بود که بعد از شروع جنگ غزه با بن سلمان ولیعهد عربستان درباره تحولات سرزمین های اشغالی گفت‌وگو کرد، افزود: این جنگ باعث تقویت تعاملات ریاض با تهران شده است.

منابع مزبور در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که جنگ غزه باعث تاخیر در روند عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض خواهد شد.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • توقف مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت