X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 شهریور 1401 - 11:24
کد خبر: 18460
خط‌لوله انتقال میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید
 

خط‌لوله انتقال میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

خط لوله انتقال میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی با هدف تقویت امنیت تولید گاز از پارس جنوبی با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، جواد اوجی، وزیر نفت امروز دوشنبه (هفتم شهریورماه ۱۴۰۱) دستور بهره‌برداری رسمی از پروژه خط لوله انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های سایت 2 به سایت 1 را صادر کرد.

ایده اجرای پروژه خط لوله میعانات گازی از سایت 2 به سایت 1 توسط وزارت نفت ایران وارد فاز اجرایی شد، به گونه‌ای که با احداث این خط لوله 32اینچ به طول تقریبی 52 کیلومتر، میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه‌های سایت 2 پارس جنوبی به مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات واقع در سایت 1 این منطقه منتقل و از آنجا توسط ایستگاه پمپاژ موجود و از طریق خط لوله‌ای به طول 400 کیلومتر برای تولید بنزین و سایر محصولات باارزش به پالایشگاه ستاره خلیج فارس انتقال یابد.

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مجری پروژه، مسئولیت اجرای این طرح استراتژیک را با سرمایه‌ای بالغ بر 12 میلیون یورو و 1700 میلیارد ریال (معادل 19 میلیون یورو) به شرکت ایران‌آروین به صورت EPC (مهندسی، تأمین کالا و اجرا) واگذار کرد.

کالاهای مورد نیاز آن اعم از لوله‌های 32اینچ، شیرهای اتوماتیک، فرستنده و گیرنده توپک، فیبر نوری و سایر اقلام مورد نیاز، توسط سازندگان داخلی و با تکیه بر دانش بومی تولید شده و با توجه به رهنمودها و راهبردهای اسناد بالادستی، در اجرای بسته کامل این طرح راهبردی نیز خودکفایی حاصل شده است. 

اجرای 600هزار مترمکعب عملیات خاکی، عبور از 212 تقاطع با خطوط لوله گازدار، خطوط برق فشار قوی و سایر تأسیسات متعلق به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های موجود در منطقه، عبور از جاده‌های سراسری و اتوبان عسلویه – کنگان در 9 محل و به طول 700 متر، ساخت ایستگاه‌های شیر بین راهی و ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده توپک، اجرای عملیات اخذ انشعاب گرم به روش HOT TAP در دو نقطه، احداث خط لوله در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و... از دیگر اقدامات اجراشده در این پروژه است.

احداث این خط لوله پشتیبانی مداوم از فرآیند تولید گاز از سکوهای دریایی پارس جنوبی را تضمین می‌کند و از قطع احتمالی گاز مشترکان به جهت توقف بخشی از ظرفیت تولید و فرآورش پالایشگاه‌ها ناشی از پر شدن مخازن میعانات در پروژه‌های سایت 2 پارس جنوبی جلوگیری می‌کند.

همچنین استمرار تولید بنزین و محصولات باارزش نظیر سوخت جت در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بندرعباس، تقویت شبکه صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و بازارهای بین‌المللی، کمک به کاهش و خنثی‌سازی آثار سوء حاصل از راهبرد تحریم صنعت نفت، گسترش شبکه توزیع و... از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • خط‌لوله انتقال میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت