X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 شهریور 1400 - 12:13
کد خبر: 16637
ضرورت پایش آلاینده های شیمیایی درمحصولات کشاورزی
 

ضرورت پایش آلاینده های شیمیایی درمحصولات کشاورزی

اجازه ندهیم محصولات فاقد استاندارد، به حیثیت محصولات کشاورزی ما ضربه بزنند
نظر سنجی: Article Rating

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ آیا نیترات و دیگر آلاینده های شیمیایی در محصولات كشاورزی تولیدی، بیش از حد مجاز است؟ آیا میتوان با خیال راحت محصولی را مصرف کرد بدون اینکه از عواقب آن ترس داشت؟ آیا نهادهایی برای نظارت بر روی محصولات تولیدی و معرفی محصولات سالم، ارگانیک و محصولات حاوی حد مجاز آلاینده ها در کشور وجود دارد؟

همچنین در ادامه سوالات از این دست، نکته ی مهم دیگری که وجود دارد، بحث صادرات محصولات کشاورزی است که از این نظر باید استانداردهای لازم را داشته باشند و نباید اجازه داد تا عده ای بر اثر بی مبالاتی یا ندانم کاری و تولید محصولات غیر استاندارد، کلیت تولیدات کشاورزی ما را زیر سئوال ببرند.
در گفت‌وگو با دکتر محمدرضا رضاپناه، استاد دانشگاه و متخصص در حوزه محصولات ارگانیک، دانشیار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، رئیس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران و عضو هیات رییسه پلتفرم فن آوری و نوآوری ارگانیک بین الملل (TIPI)، به موضوع بیش بود آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی و آنالیز ریسک پرداخت هایم که ماحصل این گفت و گو تقدیم میشود:

اعتلای سلامت در گرو آنالیز ریسك منسجم: ضرورت رصد ملی و منطقه ای آلاینده های محیط، غذا و محصولات كشاورزی در قالب نظام منسجم آنالیز ریسك

جلسه 11 و 13 شهریور 1400 رواسای اتحادیه های علمی عضو شورای انجمن های علمی کشور از ساعت 10 تا 13 و 18 تا 19:30 در کانال اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشکی ایران در آستانه جلسه 24 شهریور ساعت 17 شورای انجمن های علمی کشور برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر اتحادیه های علمی و ساختارسازی های ذیل شورا برگزار گردید

رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاهپزشکی ایران: تقاضای برای محصولات تازه و ارگانیک افزایش یافته است مصاحبه 7 شهریور 1400 کارآفرین نیوز

اعتلای سلامت در گرو آنالیز ریسك منسجم:

ضرورت رصد ملی و منطقه ای آلاینده های محیط، غذا و محصولات كشاورزی در قالب نظام منسجم آنالیز ریسك

مقابله عالمانه و موثر با بیش بود نیترات، برخی سموم شیمیایی و امثالهم: 

هسته صنایع تبدیلی شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با توجه به لزوم آگاهی از میزان نیترات تجمع یافته در محصولات کشاورزی، به بررسی پژوهش‌های انجام شده و داده های منتشر شده در این خصوص به تفکیک استان بین سال های سال 1378 تا 1398 پرداخته است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت میزان نیترات دریافتی روزانه بین صفر الی 3.7  میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن توصیه شده است.
غلظت نیترات در محصولات کشاورزی علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی مانند نوع و گونه، به عوامل محیطی از جمله میزان نیتروژن خاک، شرایط کشت و انبارداری نیز بستگی دارند.
طی مطالعه صورت گرفته بر روی محصولات کشاورزی استان فارس، غلظت نیترات از 25.64 تا 1024.60 ppm متغیر بود. بطوری که از بین 22 نوع محصول جمع آوری شده، 45 درصد عدم انطباق با میزان نیترات تعیین شده توسط استاندارد ملی ایران مشاهده شد.
در استان فارس نمونه های شوید گشنیز و کاهو بیشترین میزان نیترات، فلفل سبز، بادمجان، سیب زمینی و تربچه سطح متوسط،  برنج و گندم کمترین میزان نیترات را نشان دادند.
مقایسه میزان نیترات محصولات مشابه کشت شده در مناطق مختلف کشور نشان داد که نمونه های کاهو، پیاز و خیار کشت شده در برخی مناطق با میانگین نیترات معادل 3909، 330، و 208.5  ppm بیشترین درصد عدم تطابق با استاندارد ملی را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • ضرورت پایش آلاینده های شیمیایی درمحصولات کشاورزی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت