X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 - 02:11
کد خبر: 1230
عوامل ورود پرشتاب نقدینگی به بازارسرمایه
یک کارشناس بازارسرمایه تشریح نمود:
 

عوامل ورود پرشتاب نقدینگی به بازارسرمایه

حمید میرمعینی: «ورود نقدینگی جدید و رشد شاخص به دنبال عوامل مختلفی است که از ابتدای سال ۹۸ رخ داده‌اند؛ این عوامل حاصل شرایط مثبت و ریسک‌های ایجاد شده طی ماه گذشته و خوشبین‌کننده بوده است.»
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی (سنا) به‌نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه، این کارشناس بازار سرمایه به بررسی این عوامل پرداخت و گفت: نخستین و موثرترین عامل در این راستا، تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر از ۱۳۰۰۰ تومان است که مبتنی بر آن سودآوری برخی از شرکت‌ها، افزایش چشمگیری خواهند داشت. گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در فروردین ماه، دلیل قانع کننده‌ای بر خوشبینی افزایش سودآوری آن‌ها در آینده است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد بازار متشکله ارزی و اعطاء مجوز عرضه منابع ارزی شرکت‌های صادراتی با نرخ‌های بازار آزاد در این بازار، افزایش قیمت محصولات در اکثر صنایع و شرکت‌ها سبب پایداری نظر مثبت فعالان بازار نسبت به افزایش سودآوری شرکت‌ها شده است.

میرمعینی، دومین عامل موثر بر رشد قیمت سهام را افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها به واسطه تورم در بازارهای کالایی و زمین و مسکن دانست و توضیح داد: براین اساس حتی شرکت‌هایی که از فرصت رشد سودآوری برخوردار نبوده‌اند اما به واسطه افزایش ارزش جایگزینی دارایی‌ها و همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی رشد قیمت مناسبی را تجربه کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها هنوز تا ارزش ذاتی مبتنی بر ارزش جایگزینی فاصله زیادی دارند که در صورت مناسب بودن فضای سیاسی این فاصله به مرور زمان و با رشد قیمت سهام اینگونه شرکت‌ها پر خواهد شد و بازار همچنان شاهد رشد قیمتی در فرصت های مناسب باشد؛ البته معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی به خصوص شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت تقویت‌کننده عامل دوم بوده است.

این کارشناس بازارسرمایه، رالی بازارهای خودرو و مسکن در افزایش قیمت‌ها را سومین دلیل بر رقابت رشد قیمت‌های سریع در بازار سرمایه شده عنوان کرد و گفت: با این وجود، رشد ارزش سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارای توجیه عقلانی و اقتصادی بیشتری نسبت به بازارهای کالایی همچون مسکن و خودرو است و عمق معاملاتی و نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار بالاتر از سایر بازارهای فوق است.

میرمعینی تصریح کرد: نزدیکی به فصل مجامع برای سهام شرکت‌های ارزشی و دارای سود نقدی عامل ضعیفتری در رشد قیمت سهام به نسبت عوامل اشاره شده در بالا دارد و کسب تفاوت قیمتی (بازده) در کوتاه مدت توانسته بسیار بیشتر از هدف دریافت سود نقدی در مجامع در افزایش قیمت مد نظر باشد.

وی گفت: به هر حال جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شده و انتظار منطقی بر این است که این نقدینگی به نوعی چه از طریق افزایش سرمایه و چه از طریق عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید به سمت بازار اولیه و تامین مالی شرکت‌ها و عمق بخشیدن به بازار هدایت شود؛ به نظر من مسئولان اقتصادی باید قدر این نقدینگی را بدانند و با حمایت از بازار بتوانند منابع بیشتری از نقدینگی های خرد و پراکنده را جذب بازار سرمایه کنند.

این فعال بازار سهام عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان به رشد خود ادامه دهد، به خصوص برای شرکت‌هایی که هم منابع ارزی و درآمد ارزی دارند و هم برای شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل ملاحظه‌ای دارند ارزش بازار بسیاری از شرکت‌ها اختلاف فاحشی با ارزش جایگزینی دارایی‌های آنها دارد.

وی در پایان توضیح داد: برخی شرکت‌هایی که محصولات آنها مشمول قیمت‌گذاری‌های تعزیراتی بوده و دولت محدودیت‌هایی برای آنها قائل شده است در سال ۹۸ پتانسیل رشد مناسبی خواهند داشت؛ چرا که ساختار ناقص اقتصاد و فقدان سیستم توزیع مناسب و سود دلالان از این نقائص دولت را مجبور خواهد کرد، محدودیت قیمت گذاری را کنار بگذارد و در این بین شرکت‌های دارویی، غذایی و خودرو سازها منتفع خواهند شد؛ البته این شرایط با فرض ثبات شرایط خواهد بود و این ریسک همچنان با بازار سرمایه باقیست و در صورت از بین رفتن یا کاهش این ریسک سیاسی بازار سرمایه ایران یکی از پر بازده‌ترین سال‌ها را تجربه خواهد کرد. 

 

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • عوامل ورود پرشتاب نقدینگی به بازارسرمایه
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت