X
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آذر 1404 - 10:03
کد خبر: 26365
فعالیت مستمر و قوی بنادر کشور در سایه تحریم‌های ظالمانه
 

فعالیت مستمر و قوی بنادر کشور در سایه تحریم‌های ظالمانه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت:تحریم‌ها ذاتاً هزینه‌ها و دشواری‌ها را افزایش می‌دهند، اما موجب توقف فعالیت‌های بندری و تجاری کشور نشده‌اند. تجربه چند دهه گذشته نشان می‌دهد که تأمین کالاهای اساسی و تداوم ترانزیت با وجود تحریم‌ها امکان‌پذیر بوده و همچنان ادامه دارد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ سعید رسولی در نشست صمیمانه با رسانه‌ها گفت :رسانه نقش اثرگذاری در بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی گفت: اعتقاد قلبی به رسانه دارم و خود را خدمتگزار و کارمند مردم می‌دانم. باور من این است که از مسیر رسانه‌ها می‌توان گزارش عملکرد را به‌درستی به مردم ارائه کرد و نقدهای مشفقانه، پیشنهادها و دیدگاه‌های مختلف را شنید و بر اساس آن‌ها در مسیر خدمت‌رسانی بهتر اصلاح شد.سعید رسولی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در نشست با اصحاب رسانه با تأکید بر نقش اثرگذار رسانه‌ها در بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی گفت: اعتقاد قلبی به رسانه دارم و خود را خدمتگزار و کارمند مردم می‌دانم.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی نیازمند حضور فعال رسانه‌هاست، افزود: رسانه برای ما صرفاً ابزار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه یک مشاور امین است که می‌تواند مانع شکل‌گیری برخی فرهنگ‌های غلط در اداره امور شود و به اصلاح فرآیندها کمک کند. حتی نقدهای تند، اگر از سر دلسوزی و بر اساس برداشت صحیح باشد، قابل احترام است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شرایط پیچیده مدیریتی در برخی مقاطع اظهار داشت: در بعضی موضوعات ممکن است انتظار بیشتری وجود داشته باشد، اما به دلایل مختلف و با توجه به شرایط حاکم، از جمله درگیری با مسائل مبهم و حساس، اقدامات به‌صورت مدیریت‌شده پیش رفته است. با این حال، در حوزه دیپلماسی و تعاملات مرتبط، اقدامات مؤثر و قابل قبولی انجام شده که آثار و نتایج آن در آینده نزدیک نمایان خواهد شد.

تعامل مستمر با رسانه‌ها و توسعه آموزش‌های تخصصی

مدیرعامل سازمان بنادر با استقبال از برگزاری نشست‌های تخصصی‌تر با رسانه‌ها گفت: برگزاری بازدیدهای میدانی از بنادر همراه با کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای آشنایی بیشتر خبرنگاران با فرآیندها، تجهیزات، ساختار سازمانی، کالاهای خطرناک و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی در دستور کار قرار دارد. این اقدام باعث افزایش دقت پرسش‌ها و اثربخشی بیشتر نقش رسانه‌ها خواهد شد.

وی همچنین از پیشنهاد تشکیل انجمن صنفی رسانه‌های حوزه دریا و بندر استقبال کرد و حمایت سازمان بنادر از این ابتکار را مورد تأکید قرار داد.

اقتصاد دریا محور؛ فرصت راهبردی کشور

رسولی با اشاره به سیاست‌های کلی توسعه دریا محور تصریح کرد: اقتصاد دریا محور مفهومی روشن و ریشه‌دار در تاریخ، فرهنگ و آموزه‌های دینی ماست، اما به‌دلیل وابستگی اقتصاد کشور به نفت، بخشی از این ظرفیت مغفول مانده بود. امروز با حمایت مقام معظم رهبری و پیگیری دولت، این حوزه در اولویت قرار گرفته و فرصت طلایی پیش‌روی کشور است.

وی افزود: در این مسیر باید از اهداف دست‌نیافتنی و صرفاً آرمان‌گرایانه پرهیز کرد و بر برنامه‌های واقع‌بینانه، تدریجی و قابل تحقق تمرکز داشت. توجه هم‌زمان به بنادر بزرگ و بنادر کوچک، لنج‌های تجاری و صیادی و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در حوزه دریایی ضروری است.

تشریح مدیریت حادثه بندر شهید رجایی

مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به حادثه بندر شهید رجایی گفت: مدیریت بحران این حادثه طبق تصمیم دولت و ستاد مدیریت بحران، بر عهده استاندار هرمزگان بود و اطلاع‌رسانی نیز به‌صورت متمرکز انجام شد. سازمان بنادر از نخستین دقایق، در کنار سایر دستگاه‌ها در محل حضور داشت و وظایف قانونی و حتی فراتر از آن را برای کنترل بحران و رسیدگی به آسیب‌دیدگان انجام داد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره ابعاد حادثه تأکید کرد: این حادثه در محدوده‌ای بسیار محدود از محوطه بندر رخ داد و عملیات بندری پس از توقف کوتاه، در کمتر از ۱۰ ساعت از سر گرفته شد. با این حال، انتشار برخی تصاویر و اطلاعات نادرست، تصویری غیرواقعی از توقف کامل فعالیت بندر ایجاد کرد که اهمیت نقش رسانه‌های حرفه‌ای در مدیریت شایعات را دوچندان می‌کند.

تحریم‌ها و تداوم فعالیت‌های بندری

رسولی درباره تأثیر تحریم‌ها و موضوع «اسنپ‌بک» گفت: تحریم‌ها ذاتاً هزینه‌ها و دشواری‌ها را افزایش می‌دهند، اما موجب توقف فعالیت‌های بندری و تجاری کشور نشده‌اند. تجربه چند دهه گذشته نشان می‌دهد که تأمین کالاهای اساسی و تداوم ترانزیت با وجود تحریم‌ها امکان‌پذیر بوده و همچنان ادامه دارد.

خلیج گرگان و دریای خزر

وی در ادامه به موضوع خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر وظایف خود در زمینه مطالعات مهندسی و لایروبی را انجام داده و در حال به‌روزرسانی مطالعات برای بررسی عوامل پسروی آب است. دولت مصمم است با مدیریت و همراهی با طبیعت، از اکوسیستم خزر حفاظت کرده و ظرفیت‌های حمل‌ونقل و گردشگری این دریا را افزایش دهد.

رسولی همچنین از مذاکرات و نشست‌های بین‌المللی، از جمله تشکیل کنسرسیوم دریایی خزر با روسیه و حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در مجمع سازمان جهانی دریانوردی (IMO) خبر داد و گفت: ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس IMO، بر پایبندی به مقررات بین‌المللی، همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از سیاست‌های زیست‌محیطی عادلانه در حمل‌ونقل دریایی تأکید دارد.

لزوم نگاه یکپارچه به حمل‌ونقل و لجستیک

مدیرعامل سازمان بنادر در پایان خاطرنشان کرد: توسعه بنادر بدون توسعه هم‌زمان شبکه ریلی، جاده‌ای و زیرساخت‌های لجستیکی امکان‌پذیر نیست. حمل‌ونقل باید به‌صورت یک منظومه یکپارچه دیده شود و با هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، از مزیت جغرافیایی کشور برای توسعه ترانزیت منطقه‌ای بهره‌برداری شود. رسانه‌های تخصصی حوزه حمل‌ونقل می‌توانند نقش مهمی در تبیین و تقویت این نگاه ایفا کنند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • فعالیت مستمر و قوی بنادر کشور در سایه تحریم‌های ظالمانه
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb