X
تاریخ انتشار: شنبه 30 بهمن 1400 - 03:28
کد خبر: 17486
ماجرای سپرده‌های ارزی رمزارزها چیست؟
 

ماجرای سپرده‌های ارزی رمزارزها چیست؟

سپرده گذاری ارزهای دیجیتال در صندوق‌های مطمئن از جمله راه های نسبتا مطمئن و مناسب برای کسب سود از ارزهای سرمایه گذاران بلندمدت ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال طی سال های اخیر به یکی از موارد سودزا در بخش سرمایه گذاری تبدیل شده است. با اینحال، یکی از موارد نگران کننده سرمایه گذاران این حوزه، نوسان بالای دارایی های دیجیتال بوده که بر خلاف محصولات معمول و سنتی بازار سرمایه مانند طلا و ارزهای عادی (فیات)، گاها منجر به ایجاد ترس در سرمایه گذاران برای ورود به این بازار می شود.

اما با گذر زمان و ترویج شاخه های مختلف سرمایه گذاری روی دارایی های دیجیتال مانند پروژه های DeFi، این نگرانی تا حد زیادی بر طرف شده و اکنون شاهد روش هایی برای کاهش ریسک پذیری در صنعت سرمایه گذاری دیجیتال هستیم.

پیش از روی کار آمدن پروژه های دیفای، دو نوع سرمایه گذاری به شکل رایج روی ارزهای دیجیتال انجام می شد که در اصطلاح آنها را هولد و اسپات می نامیدند. یعنی سرمایه گذاران اقدام به خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری آنها برای طولانی مدت کرده و یا از طریق روش نوسان گیری، سود حاصل از سرمایه گذاری های کوتاه مدت خود را به دست می آوردند.

مشکل نوسان گیری در این است که برای انجام این کار باید حتما از سطح بالایی از دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل نمودار قیمت برخوردار باشید. البته با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن بیش از حد ادامه روند قیمت ارزهای دیجیتال، حتی در صورت تسلط کافی بر دانش تحلیل نمودارها، باز هم درصد خطای قابل توجهی در این نوع پیش بینی ها در انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود. البته این روش، همچنان به عنوان یکی از رایج ترین روش های کسب درآمد از دارایی های دیجیتال مطرح بوده و افراد حرفه ای در تحلیل تکنیکال نمودارها، از این راه سودزایی کافی را انجام می دهند.

اما حقیقت امر این است که طی سال های گذشته، حجم چشمگیری از سرمایه به سمت بازار کریپتو یا همان دارایی های دیجیتال سرازیر شده که بسیاری از این سرمایه گذاران، مهارت کافی برای تحلیل نمودارها را نداشته و متاسفانه تنها با چند حرکت اشتباه، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در مسیر اسپات کردن ارزهای دیجیتال از دست می دهند.

از سوی دیگر، هرچند هولد کردن ارزهای دیجیتال برای بلند مدت، به احتمال زیاد روشی سودمند و تقریبا خالی از ضرر برای سرمایه گذاران خواهد بود، اما در این روش نیز بسیاری از سرمایه گذاران پس از مدتی از ثابت ماندن حجم سرمایه خود حتی در صورت ریزش های بازار، از کاهش ارزش آن ناامید شده و متاسفانه بسیاری از این افراد، اقدام به فروش دارایی های خود با قیمت بسیار پایین تر از مبلغ خرید خود فروخته و پس از مدتها انتظار، نه تنها با دست خالی، بلکه با ضرری قابل توجه این بازار پر سود را ترک می کنند.

اکنون سوال اینجاست که برای مقابله با نوسانات بازار از یک سو و هولد کردن دارایی های دیجیتال همراه با کسب سود در مدت زمان هولد کردن چه باید کرد؟ آیا اساس راهی برای این کار وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. آن دسته از افرادی که قصد وارد کردن مبلغ قابل توجهی از سرمایه خود در بازار ارزهای دیجیتال داشته و همچنین به دنبال کسب سود حداقلی در طول مدت هولد کردن از دارایی های خود هستند، می توانند از روش Staking یا سپرده گذاری استفاده کنند.

در این روش، صاحبان سرمایه های دیجیتال، اقدام به سپرده گذاری بخشی از دارایی های دیجیتال خود در صندوق های معتبر ارزی دیجیتال کرده و بر اساس نرخ اعلامی آن صندوق برای تخصیص سود سپرده، اقدام به سپرده گذاری وجوه خود می کنند.

البته باید بدانیم که این کار از طریق امضای قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین انجام شده که از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار هستند. ولی در عین حال، همانند سیستم بانکی، نمی توان مدعی شد که سرمایه ما در این روش درآمدزایی ۱۰۰ درصد امن خواهد بود. پس برای این کار، بهتر است از صندوق های معتبر معرفی شده در صرافی های معتبر یا برخی کیف پول های امن موجود در بازار مانند SafePal یا Trust Wallet استفاده نمایید تا میزان ریسک پذیری سپرده گذاری خود را به حداقل ممکن کاهش دهید.

اما در فهرست صندوق های این صرافی ها یا کیف پول ها، صندوق هایی به چشم می خورند که هر کدام، ارز خاصی را به عنوان سپرده از شما قبول کرده و سود حاصل از این سپرده گذاری را بر مبنای همان ارز به کیف پول شما واریز می کنند. معمولا نرخ سودهای اعلامی از سوی این صندوق ها بر مبنای سپرده گذاری سالانه بوده که برای اطلاع از آن، می توانید به شاخص APY آن صندوق برای اطلاع از سود پرداختی آن توجه نمایید.

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب صندوق ها باید به آن توجه کرد، شاخص TVL آن صندوق است که نشان دهنده حجم سرمایه سپرده گذاری شده در آن صندوق است. هرچه میزان این سرمایه گذاری بیشتر باشد، آن صندوق از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. در زیر، تصویر فهرست صندوق های کیف پول SafePal به عنوان مثال به نمایش گذاشته شده است.

البته همان طور که گفته شد، می توانید از صرافی های معتبر مانند بایننس، کوین بیس، eToro، MXEC نیز استفاده نمایید. البته به هنگام سپرده گذاری ارزهای خود در این صرافی ها حتما مطمئن شوید که کاربران ایران و آی پی آدرس های ایران در استفاده از آنت صرافی یا صندوق محدود نشده و منعی برای استفاده ایرانیان از آنها وجود ندارد. برای اطمینان از این مورد، بهتر است پیش از سرمایه گذاری در صندوق های صرافی های خارجی، با ارسال یک ایمیل ساده از آخرین مقررات آن صرافی در خصوص استفاده کاربران ایران از خدمات آنها مطمئن شوید.

نکته دیگری که باید در خصوص سرمایه گذاری بر روی صندوق های صرافی ها (داخلی و خارجی) به آن توجه داشته باشید، وجود خطر همیشگی هک شدن بر سر راه آنها بوده که هرچند با افزایش ضریب امنیتی صرافی های بزرگی چون بایننس طی سال های اخیر، به ندرت شاهد حمله موفقیت آمیز هکرها به آنها بوده ایم، اما به هر حال بهتر است از این موضوع نیز مطلع باشید.

کدام ارزها قابلیت سپرده گذاری دارند؟

نکته دیگری که برای سرمایه گذاری باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی ارزهای بازار کریپتو قابلیت سپرده گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را نداشته و تنها بخش معدودی از آنها به عنوان وجه سپرده از سوی صندوق ها پذیرفته می شود.

به عنوان مثال می توان به ارزهای یونی سوآپ، پنکیک سوآپ، بی ان بی، تتر، ترون، بنانا (ارز رسمی صرافی ApeSwap)، بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیگر نیز متداول ترین ارزهای مورد استفاده در صندوق های سرمایه گذاری هستند.

البته بسیاری از ارزهای دیگی نیز در این فهرست قرار می گیرند که اقبال عمومی صندوق ها به آنها نبوده و تنها صندوق های خاصی، آنها را به عنوان سپرده قبول می کند. پس بهتر است از ارزهای قدرتمندی چون بی ان بی (BNB) و پنکیک سوآپ برای این کار استفاده کنید که علاوه بر سودزا بودن در مسیر سپرده گذاری، قیمت آنها به احتمال زیاد در طوب زمان هولد کردن نیز افزایش یابد.

برداشت سود سپرده بسیار ساده است. برای این کار، تنها کافی است با کلیک بر روی دکمه Claim یا اظهار، اقدام به برداشت مجموع سود واریزی خود کنید. توجه داشته باشید که این سودها به صورت روزانه در حساب سپرده شما واریز می شوند؛ ولی در صورت عدم برداشت نیز اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد و از بین نخواهند رفت.

پس بهتر است با توجه به لزوم پرداخت هزینه برداشت و واریز سود به کیف پول، در مدت زمان معینی این کار را انجام داده و حتی المقدور از برداشت روزانه آن خودداری کنید. چراکه هزینه برداشت سود معمولا ثابت است. به این معنا که شما وجه مشخصی را باید به عنوان کارمزد برداشت و واریز سود به شبکه پرداخت کنید که این هزینه معمولا برای هر مقدار سرمایه برداشتی (بسته به نوع صندوق و قرارداد) یکسان است. یعنی هزینه برداشت ۱ دلار سود با ۲۰۰ دلار، یا ثابت بوده و یا تفاوت چندانی ندارد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • ماجرای سپرده‌های ارزی رمزارزها چیست؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت