بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ امروزه تکنولوژی و فناوری بر نحوه رفت و آمد شهروندان هم تأثیر گذاشته است چراکه با در دسترس بودن خدمات تاکسی اینترنتی، مردم می توانند در هر زمان و هر مکان تاکسی رزرو کنند و دیگر مجبور نیستند برای این کار ساعت ها در انتظار باشند. برای آشنایی بیشتر باید گفت اصطلاح «تاکسی اینترنتی» معمولاً به استفاده از فناوری آنلاین و اینترنت برای ارائه خدمات تاکسی یا حمل و نقل اشاره دارد.
پرداخت هزینه به روش های مختلف، دسترسی شبانه روزی به تاکسی اینترنتی، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان از جمله مزیت هایی است که تاکسی های اینترنتی در مقایسه با تاکسی های قدیمی برخوردارند.
اما شاید مهم ترین ویژگی که سبب تمایز این سرویس با روش سنتی می شود را بتوان در دسترس بودن ۲۴ ساعته تاکسی های اینترنتی دانست؛ درواقع سیستم آنلاین ۲۴ ساعته این امکان را به رانندگان داده که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و در مقابل مسافران هم به همین منوال در هر ساعتی بتوانند درخواست خودرو را ثبت و در اسرع وقت به مقصد خود برسند؛ برخلاف سیستم مدرن حمل و نقل مسافر که تعداد انگشت شماری از تاکسی های قدیمی شبانه روزی کار می کردند.
با وجود آنکه در ابتدای راه تاکسی های اینترنتی تا حد بسیاری توانستند رفت و آمد شهروندان را تسهیل کنند اما وجود برخی نارضایتی ها از سوی شهروندان و مسافران فعالیت آنها را زیر ذره بین برده است که هشداری برای آنها محسوب می شود.
به طور مثال اواخر سال گذشته به دنبال گلایه کاربران گزینه عجله دارم با پیگیری های سازمان تعزیرات حکومتی از تاکسی های اینترنتی حذف شد که پس از آن قیمت و کرایه ها افزایش پیدا کرد. البته پس از این موضوع سازمان تعزیرات نسبت به کاهش سرویس یا افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی هشدار داد که مصداق تخلف است و از مردم درخواست کرد اگر با این مسائل مواجه شدند با سامانه ۱۳۵ تماس و اعلام شکایت کنند.
اما این روزها بخشی از نارضایتی ها به عدم تعادل قیمت و کرایه های مربوط می شود؛ به گونه ای که مسافران اعلام می کنند مسیر نسبتا طولانی که تا چند ماه قبل قیمت مناسبی داشت، با کرایه دو الی سه برابر افزایش پیدا کرده است. موضوعی که به گفته مسافران برای مسیرهای نزدیک که انتظار می رود کرایه و هزینه کمتری دریافت شود نیز صدق می کند و براین باورند درصورت تداوم این روند اقبالی که نسبت به تاکسی های اینترنتی وجود داشت ممکن است خدشه دار شود.
لزوم مشخصشدن یک متولی مشخص برای تاکسیهای اینترنتی
اگرچه بخشی از رخداد چنین مسئله ای به تاکسی های اینترنتی بازمی گردد اما مشخص نبودن متولی برای قیمت گذاری هم در این زمینه هم تأثیرگذار است. به طور مثال عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خرداد ماه اعلام کرده است در جایگاه کلان، وزارت کشور باید تدبیری بیاندیشد که اختیارات و سازوکار نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی به گونه ای باشد که کارکرد ملی شرکت ها را دچار اختلال نکند.
وی معتقد است اینکه نظارت شورا و شهرداری بر تاکسی های اینترنتی در این دوره از مدیریت شهری به نتیجه برسد، امکان پذیر است؛ اما مسئله این بوده که شرکت های اینترنتی در مقیاس ملی در تمام شهرها خدمات ارائه می کنند. اگر قرار باشد به ازای هر شهر، نظارت بر شرکت های تاکسی های اینترنتی شکل بگیرد مدل نظارتی متفاوت و متناسب با شرایط آن شهر شکل خواهد گرفت و این پرسش پیش می آید که شرکت اینترنتی با کدام بخش باید هماهنگ باشد؟ باید شرایط شرکت های تاکسی اینترنتی را نیز در نظر بگیریم؛ ما نمی گوییم قائل به این نیستیم که شهرداری ها باید به این تاکسی ها نظارت کنند اما چگونگی آن هنوز مشخص نشده است.
در این راستا یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است انتظار می رود سازمان تاکسیرانی متولی نظارت بر تاکسی های اینترنتی شود تا دیگر شاهد قیمت گذاری های سلیقه ای در این حوزه نباشیم. باید بپذیریم که متولی هر صنفی باید یک مجموعه باشد، در شرایطی که ما سازمان تاکسیرانی در کشور داریم اما این سازمان مجوز نظارت بر تاکسی های اینترنتی را نداشته باشد چگونه انتظار داریم قیمت گذاری ها نیز به درستی صورت گیرد؟
بر این اساس به اعتقاد تحلیلگران، اگر می خواهیم وضعیت تاکسی های اینترنتی در سطح کشور سامان پیدا کند، لازم است که متولی این حوزه در سطح کشور یک دستگاه باشد. تاکسی اینترنتی تعریف دارد، اما برابر ضوابط سازمان تاکسیرانی نمی تواند بر قیمت گذاری این بخش ورود پیدا کند.
در نتیجه این سوال وجود دارد که آیا برای ساماندهی تاکسی های اینترنتی لازم است که متولی این بخش سازمان تاکسیرانی کشور شود؟ آیا متولی گری چند بخشی بساط نابسامانی قیمت ها را درست کرده و سبب شده نظارت دقیقی در این حوزه صورت نگیرد؟
انتهایپیام/