X
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1402 - 12:04
کد خبر: 21079
هشدار جدی نماینده مجلس به وزارت کشاورزی/ بدون برنامه پیاز و موز یکی می شود
 

هشدار جدی نماینده مجلس به وزارت کشاورزی/ بدون برنامه پیاز و موز یکی می شود

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد که اگر دولت درمباحث اقتصادی و معیشت مردم برنامه و راهکار منسجمی ارائه نکند اوضاع بدتر و بدتر خواهد شد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ حسین محمد صالحی دارانی نماینده مردم فریدن و چادگان،با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گفت: دولت نتوانست با توجه به شعار هایی که اعلام کرد به وعده خود وفا کند وتورم را به پایین ترین حد خود برساند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به اینکه دولت در بخش هایی حتی کمک به تورم در کشور می کند افزود:اینکه یارانه خانوارها را اضافه کنیم کمکی به پایین آمدن تورم نمی کند وقدرت خرید خانوار را بالا نخواهد برد، وقتی هیچ برنامه ای از سوی وزارت جهاد و کشاورزی برای حمایت از کشاورزان وجود ندارد این امر باعث می شود که سودجویان و دلالان  ورود کنند و محصول کشاورز را خریداری و بعد از مدتی با چندین برابر قیمت در بازار عرضه نمایند که این اقدام یعنی ایجاد تورم

وی تصریح کرد:به عنوان نمونه پیاز و سیب زمینی در مقطع زمانی فعلی روی دست کشاورزان انباشت شده و چند وقت دیگر که محصول از دست کشاورز خارج شد و دلالان و واسطه ها محصولات  را خریداری و در جای مناسب انبار کردند شاهد خواهیم بود که آنرا در زمان مشخص با چندین برابر قیمت به مردم می فروشند و صدای همه بالا می رود که چرا قیمت موز با پیاز یکی شده است.

صالحی تاکید کرد:‌وقتی در دولت  برنامه ای برای انبار کردن محصول کشاورز وجود نداشته و خرید تضمینی صورت نمی گیرد پای دلالان باز می شود.چرا امروز کشاورز باید پیاز را کیلویی 3 هزار تومان بفروشد و نزدیک ایام نوروز این محصول نزدیک به 30 هزار تومان در بازار عرضه شود و بی برنامگی دولت  منجر به ضرر و زیان کشاورز و مصرف کننده شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور گفت:مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون بارها و بارها  به وزارت کشاورزی تذکر داده است  اما سیستم فشلی بر این وزارتخانه حاکم است که حتی نمی تواند الگوی کشت را اجرایی کرده و یا آماری از محصولات تولیدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت کشاورزی فقط شعار می دهند افزود: مسئولین  آماری از میزان محصول ویا میزان کشت ندارند لذا برنامه ای ندارند. بنابراین زمانی که دولت بطور مثال نمی داند تولید پیاز کشور چه میزان است و یا مصرف چقدر است تا برای مازاد آن برنامه ریزی و آنرا صادر کند شاهدیم که کشاورز متضرر می شود و نمی داند چه کند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به کمبود آب در کشور تصریح کرد:وقتی محصولی پرآب بر است و کشاورز ناچار به دور ریختن آن می شود ضرر زیان ،تنها مربوط به کشاورز نخواهد بود بلکه دولت هم ضرر می کند.

 

نماینده فریدن با بیان اینکه برنامه های متعدد توسعه ای در کشور نیز نتوانسته مشکلات را حل کند گفت:امروز یکی از محصولات استراتژیک کشور که در معیشت همه خانوار ها نقش دارد گندم ،آرد و نان است.امسال کشاورزان 30 درصد مازاد تولید نسبت به سال گذشته داشتند که این اتفاق مبارک می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند اما وقتی دولت قصد دارد محصول را خریداری کند انبار برای نگهداری محصول ندارد و یا تعاونی ها زیر بار خرید مازاد محصول نمی روند و یا پول و طلب گندمکار را یکماه بعد می خواهند بپردازند، در این زمان شاهدیم که پای واسطه ها به میان می آید و کشاورزان حاضرند به دلیل نقد بودن پول این افراد، محصول را حتی با قیمت پایین تر بفروش برساند که اقدام می تواند زمینه احتکارمحصول را توسط دلالان بالا ببرد.

این نماینده دوره یازدهم افزود:متاسفانه دولت برای انبارداری و سیلوکردن محصولات هیچ برنامه ای ندارد و این شکست نشان می‌دهد عزم جدی از سوی مسئولین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فروش محصولات کشاورزی با ضرر و زیان می تواند مشکلات معیشتی به دنبال داشته باشد تصریح کرد: قسمت اعظم مردم  کشور کشاورز هستند و وقتی دولت حمایت جدی از آنها نمی کند چرخه معیشتی مصرف کنندگان نیز درخطر قرار می گیرد.

صالحی در ادامه به بی برنامگی دولت در بحث خودرو و مصالح ساختمانی نیزاشاره کرد و گفت: قصدم نا امید کردن نیست ولی در ابعادی که به معیشت مردم ارتباط دارد باید برنامه داشته باشیم، دولت قرار بود امسال یک میلیون واحد مسکونی ساخته  و در این فرآیند مبلغ  550میلیون تومان وام بانکی ارائه کند اما باز پرداخت این وام بانکی که 17 ساله عنوان شده  مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون است که این سوال را مطرح می کند که کدام کارمندی می تواند ماهیانه 11 میلیون تومان قسط پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه دریافت کنندگان وام مسکن از اقشار محروم جامعه هستند افزود: در شهرستان فریدن اکثر متقاضیان اعلام انصراف کردند چون توان بازپرداخت ندارند وبانک ها شرایطی را در نظر گرفتند که بسیار ناعادلانه و سخت است  ودر آمد آن  در جیب بانک وکارتل های اقتصادی خواهد رفت ومتاسفانه مردم در سختی تامین معاش باقی خواهند ماند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • هشدار جدی نماینده مجلس به وزارت کشاورزی/ بدون برنامه پیاز و موز یکی می شود
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت