X
تاریخ انتشار: جمعه 04 شهریور 1401 - 10:06
کد خبر: 18435
کارنامه موفق وزارت نفت دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی
 

کارنامه موفق وزارت نفت دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی

موفق‌ترین وزارت‌خانه دولت سیزدهم را باید وزارت نفت دانست و یکی از عوامل موفقیت آن استفاده از دیپلماسی موفق انرژی است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ از موارد موفقیت آمیز دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای مختلف و منعقد کردن تفاهم‌نامه‌ و قراردادهای همکاری با این کشورها بود که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

گاز پروم روسیه

یکی از پر سر و صدا ترین اقدامات وزارت نفت در دوره جدید استفاده از ظرفیت روسیه برای همکاری با این کشور است. گاز پروم به عنوان شرکتی قدرتمند در عرصه انرژی شناخته می‌شود که بخش بزرگی از اروپا را نیز سوخت رسانی می‌کند از این رو انعقاد تفاهم نامه با این شرکت را به عنوان دست آوردی برای دولت سیزدهم باید در نظر گرفت.

از طرفی محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری این شرکت با شرکت گازپروم روسیه اظهار داشت: صنعت نفت همانطور که یک صنعت درآمدزا بوده، یک صنعت سرمایه‌بر نیز است. در نتیجه برای تحقق برنامه‌های توسعه و سایر تکالیف شرکت نفت برای تامین بخشی از بودجه کشور، جذب سرمایه در صنعت نفت ضروری است.

وی گفت: تاکنون همین مسیر را برای توسعه 7 میدان نفتی با سرمایه‌گذاری روس‌ها پشت سر گذاشتیم که تبدیل به قراردادهایی به ارزش 4 میلیارد دلار شده‌اند و الان در مرحله عملیات اجرایی است. از این 7 میدان، 2 میدان پایدار غرب و آبان جزو میادین مشترک هستند.

خجسته‌مهر اظهار داشت: شرکت گازپروم یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه توسعه میادین نفتی و گازی است و یکی از غول‌های بزرگ انرژی دنیاست. در گذشته خیلی تلاش شد که همکاری مشترکی با این شرکت انجام شود اما موفقیت‌آمیز نبود.

وی افزود: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم شامل 6 محور است که عبارت‌اند از: 1- سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی و گازی 2- سرمایه‌گذاری جهت تکمیل پروژه نیمه‌تمام ایران-ال.ان.جی، تعریف پروژه‌های جدید ال.ان.جی شناور (FLNG) و ال.ان.جی کوچک مقیاس (MiniLNG) 3- سوآپ گاز 4- سوآپ فرآورده نفتی 5- احداث خطوط فشار قوی صادراتی 6- انتقال فناوری و تکنولوژی مربوط به نفت و گاز.

خجسته‌مهر تاکید کرد: تحریم خللی در این تفاهم‌نامه و انعقاد قراردادهای آن نمی‌کند، زیرا ایران و روسیه تصمیم دارند در شرایط تحریم مناسباتی راهبردی بین یکدیگر تعریف کنند.

سوآپ گازی از ترکمنستان به آذرباییجان

از دیگر مواردی که در حوزه دیپلماسی باید به آن توجه کرد، احیای رابطه ایران با ترکمنستان است. زیرا با توجه به حواشی دولت قبل این رابطه به طور کلی از بین رفته بود. از این رو وزیر نفت با سفر به این کشور و دیدار با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌ به گفت‌وگو پرداختند.

جواد اوجی وزیر نفت پس از دیدار با شاهین عبدالرحمان‌اُف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت سیزدهم دستاوردهایی مطلوب در زمینه دیپلماسی انرژی داشته است، گفت: در ماه‌های نخست این دولت قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران امضا شد و هم‌اکنون سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز سوآپ می‌شود.

وی به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان همسو با تقویت دیپلماسی انرژی اشاره و اظهار کرد: در این سفر طرف آذربایجانی تقاضای افزایش دو برابری سوآپ گاز از ترکمنستان را از ما خواستار شد که با استقبال ایران روبه‌رو شد.

وزیر نفت با اشاره به تصمیم ترکمنستان برای توسعه میدان‌های نفت و گاز خود افزود: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطاب به طرف ترکمنستانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میدان‌های نفت و گاز، احداث واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاهی به‌دست شرکت‌های داخلی اعلام آمادگی کردیم.

ایران و آمریکای جنوبی

وزیر نفت اردیبهشت‌ماه گذشته در سفری به کشورهای آمریکای‌لاتین ازجمله ونزوئلا و نیکاراگوئه، همسو با فعال‌سازی دیپلماسی انرژی، دیدارهای پرشماری با مسئولان این کشورها داشت و در جریان این سفر دو قرارداد در حوزه نفت امضا کردند.

رؤسای‌جمهوری ایران و ونزوئلا روز شنبه _بیست‌ویکم خردادماه_ سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله دو کشور را در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد امضا کردند. سفر «مادورو» به ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انجام شده و پس از سفر آبان ۹۵، دومین سفر وی به تهران است.

ایران و عمان

 جواد اوجی در سفری به عمان با همتای عمانی خود درباره توسعه همکاری تهران-مسقط در بخش‌های مختلف انرژی و پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کرد. امید است که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد و راه صادرات گاز ایران به عمان باز شود.

ایران و مجمع کشورهای صادرکننده گاز

نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه قطر با حضور نمایندگان کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر برگزار شد. 

جواد اوجی وزیر نفت نیز پس ورود به این کشور ملاقات‌های فشرده‌ای را با وزیران نفت و انرژی کشورهای الجزایر، قطر و نیجریه  و وزیر امور خارجه ونزوئلا به‌منظور هدف توسعه همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه در حوزه انرژی داشت.

اوجی در این دیدار ها به آمادگی ایران برای همکاری بیشتر اشاره کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم که با همه کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز به روش‌های موجود در تجارت گاز طبیعی و ال ان جی اعم از سوآپ، ترانزیت و دیگر روش‌های متداول همکاری و مشارکت داشته باشیم. باید به این مسئله توجه کرد که ژئوپلیتیک کشور ما به گونه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان مطلوبترین کوریودور انتقال گاز به شرق و غرب مورد استفاده قرار گیرد.

لذا با توجه به موارد فوق، دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم را موفق باید در نظر گرفت و در قدم اول به خوبی توانسته با دیگر کشورها ارتباط بگیرد و راه نفوذ خود را باز کند. امید است که گفت‌وگوها به نتیجه برسد و وزارت نفت با انعقاد قراردادهای گوناگون سبب رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف صنعت نفت شود.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کارنامه موفق وزارت نفت دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت