صادرات نفت،گرانی ارز،اقتصادبازرگانی،متغیراقتصادی
X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 خرداد 1399 - 02:52
کد خبر: 9884
کاهش صادرات نفت عامل گرانی ارز/سبقت متغیرهای سیاسی از اقتصادی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید‌کرد:
 

کاهش صادرات نفت عامل گرانی ارز/سبقت متغیرهای سیاسی از اقتصادی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت:وضعیت نرخ ارز در کشور به صادرات بستگی دارد. صادرات عمده ما به نفت وابسته است بنابراین از وقتی که ترامپ تحریم‌های یک‌طرفه علیه کشور ما اعمال کرد، صادرات نفت ما از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه رسید که در نتیجه با کاهش ورود ارز به اقتصاد کشور، قیمت آن افزایش یافت.
نظر سنجی: Article Rating

مهدی تقوی؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، در خصوص نوسانات اخیر قیمت ارز در بازار گفت: وضعیت نرخ ارز در کشور به صادرات بستگی دارد. صادرات عمده ما به نفت وابسته است بنابراین از وقتی که ترامپ تحریم‌های یک‌طرفه را علیه کشور ما اعمال کرد، صادرات نفت ما از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه رسید در نتیجه با کاهش ورود ارز به اقتصاد کشور، نرخ ارز در داخل کشور بالا رفت.

 وی تصریح‌کرد: خرابکاری‌هایی که دولت انجام داد سبب شد تا قیمت دلار، امروز به این حد برسد. صنایع دیگر کشور مانند خودروسازی همانند صنایع اروپایی و غرب نیست که بتوان با صادرات آنها کمبود ارزی را جبران کرد.

تقوی بیان‌کرد: مقصر سیاست‌های نادرست خودمان است که در حال حاضر اقتصاد کشور با ۴۰ درصد تورم روبروست و با بالا رفتن نرخ ارز تورم نیز بالا می‌رود.

وی تاکید‌کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است، امیدواریم  دولت و بانک مرکزی بتوانند تعادل مطلوبی بین  نرخ تورم و نوسانات ارز ایجاد کنند زیرا در این صورت می‌توان هر دو نرخ را کنترل کرد. مدیریت این موضوع بر عهدهٔ دولت و بانک مرکزی است و باید آنها بتوانند نرخ ارز را کنترل کرده و شرایط اقتصادی کشور را آرام کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر متغیرهای سیاسی از متغیرهای اقتصادی در بازار ایران پیشی گرفته‌اند و وقوع این اتفاق سبب‌شده‌ است تا امکان واقعی‌شدن قیمت ارز و طلا از بین برود. برای مثال اگر تحریم‌ها از اقتصاد ایران برداشته شود و یا آمریکا به برجام بازگردد، قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت. چنانچه در دور بعدی انتخابات آمریکا، ترامپ رای نیاورد، به نفع ماست زیرا این فرد با تحریم‌هایی که علیه ما اعمال کرده، قصد شکست ایران در حوزه اقتصاد و صادرات را دارد و چنانچه تحریم ها برداشته شود و صادرات را دوباره از سر بگیریم آن موقع می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار به طرز قابل توجه‌ای پایین آید.

تقوی خاطرنشان‌کرد: ایران به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار دارد، به‌ویژه پس از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، زمانی که با شوک خارجی مواجه شود، اگر شوک مثبت باشد قیمت ارز و طلا کاهش و اگر شوک منفی باشد قیمت ارز، سکه،طلا و به‌تبع آن بسیاری از کالاها افزایش می‌یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه الان ارزش ریال در کمترین سطح خود است افزود: دولت بعدی چنانچه عملکرد درستی داشته و مشاوران خوبی به کار گیرد مطمئنا می‌تواند نرخ  تورم را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کاهش صادرات نفت عامل گرانی ارز/سبقت متغیرهای سیاسی از اقتصادی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت