X
تاریخ انتشار: شنبه 19 شهریور 1401 - 12:22
کد خبر: 18518
کشاورزی در قله تورم تولیدکننده بهار
 

کشاورزی در قله تورم تولیدکننده بهار

تورم تولیدکننده در بهار امسال نزدیک به 50 درصد به ثبت رسیده، این شاخص نسبت به زمستان 1400 افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصد بازرگانی؛ بنا به داده های منتشر شده از مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بهار امسال 49.3 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر میانگین قیمت کالا و خدمات در بهار سال جاری نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در بهار سال گذشته در مبدا تولید و ارائه آن ها نزدیک به یک و نیم برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه‌ای تولیدکننده در بهار نسبت به زمستان سال گذشته بالغ بر7 درصد بوده است. بر این اساس می توان گفت که روند تورم در این شاخص در بهار 1401 روندی صعودی به خود گرفته، این در حالیست که در سال گذشته روند تورم تولید نزولی بوده است. علت این روند صعودی، جهش تورم فصلی در امسال است، به گونه که تورم فصلی از زیر 5 درصد در زمستان 1400 به بالای 15 درصد در بهار رسیده است. با توجه به این جهش پیش بینی می شود در فصول آتی نیز شاهد ادامه روند صعودی در دو شاخص تورم سالانه و نقطه به نقطه تولید کننده باشیم.

سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی در بهار امسال توسط دولت اجرا شد را می توان علت اصلی این جهش تورمی دانست. در اقتصاد این نوع از تورم به تورم فشار هزینه معروف است که ناشی از افزایش هزینه های تولید و اختلال در سمت عرضه اقتصاد به وجود می آید. چنانچه این نوع از تورم به متغیر های دیگر دامن نزند، به عنوان مثال باعث ایجاد تورم انتظاری نشود، اثرش طی چند ماه تخلیه می شود.

کشاورزی در صدر تورم تولید کننده

در میان بخش های اصلی اقتصادی، بیشترین تورم تولید کننده نقطه به نقطه در بخش کشاورزی رقم خورده، تورم نقطه ای در این بخش 66.2 درصد برآورد شده است، این در حالیست که همین شاخص برای کشاورزی در زمستان حدود 34 درصد بوده است. بر خلاف بخش کشاورزی تورم در بهار بیش از بها بوده، در بخش معدن دقیقا بر عکس این اتفاق رخ داده است. به گونه ای که تورم از 64 درصد در زمستان به 37 درصد در بهار رسیده است. تورم در بخش های خدمات و صنعت نیز در بهار و زمستان تقریبا در یک محدوده به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر تورم نقطه ای در این بخش در بهار نسبت به زمستان 1400 تغییر محسوسی نکرده است. بررسی ها نشان می دهد دو بخش خدمات و صنعت در تعیین تورم تولید کننده بیشترین ضریب اهمیت و تاثیر گذاری را دارند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کشاورزی در قله تورم تولیدکننده بهار
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت