X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1402 - 03:41
کد خبر: 20613
 پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر نرخ فروش برق
 

پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر نرخ فروش برق

یک کارشناس اقتصادی گفت: برق پایدار برای صنعت از محل صرفه‌جویی در مصرف خانگی قبال تامین است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ همایش اقتصادی پاداش صرفه‌جویی برق امروز ۲ خردادماه برگزار شد، در ابتدای این نشست، سید حسین زهرایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به مبنای اقتصادی طرح پاداش صرفه‌جویی برق اظهار داشت: حرکت به سوی راهکارهایی که به کاهش مصرف برق ختم شود، بسیتر اثرگذار است و نتیحه اینگونه اقدامات در سال گذشته در برق مشاهده شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه میزان سرانه مصرف برق کشور سال گذشته برای اولین بار کاهشی شده یک اتفاق اقتصادی مهم است.

وی افزود: برقی که در بخش غیر مولد خانگی صرفه‌جویی می‌شود، چرخ تولید را می‌چرخاند و زمینه رشد اقتصادی است.

زهرایی تاکید کرد: نگاهی به آمار رشد صنایع در تابستان سال ۱۴۰۱ در اثر طرح‌هایی است که به صرفه‌جویی ختم شده است.

وی افزود: قیمت حامل‌های انرژی در ایران نظیر برق، گاز، بنزین و سایر سوخت‌ها بسیار پایین است و ذیل این قیمت‌های پایین ساختارها شکل گرفته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر شوک‌های قیمتی به حامل‌های انرژی گفت: سیاست شوک قیمتی ساختارهای شکل گرفته، ذیل قیمت‌های پایین حامل‌های انرژی را در نظر نمی‌گیرد و به همین دلیل، این سیاست به جای اصلاح زمینه شکست ساختار و مشکلات گسترده را فراهم می‎‌کند.

وی افزود: در کشورهایی که تورم بالا دارد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جنبه‌هایی نظیر جنبه اجتماعی توجیه ندارد و همین مسئله زمینه شکل‌گیری یک باتلاق برای سیاست‌گذار را فراهم می‌کند.

زهرایی گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به حل مسئله قیمت‌گذاری و مصرف انرژی کشور ختم شود، رویکرد تبعیض قیمتی است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مصارف بالا و آنچه از سوی دولت‌ها مصارف خارج از الگو یاد می‌شود، می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

وی با اشاره به طرح دولت برای پاداش صرفه‌‎جویی مصرف برق گفت: از طرفی دولت سوخت را برای کم‌مصرف‌ها به قیمت کم می‌دهد که یک عامل انگیزشی برای کاهش مصرف است، حال دولت به این مسئله بسنده نکرده و با سیاست پاداش صرفه‌جویی برای کاهش مصرف قصد دارد، این انگیزه برای کاهش مصرف را تقویت کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: سیاست پاداش صرفه‌جویی برق که برای دومین سال در دستور کار قرار گرفته و برای هر واحد صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر نرخ فروش برق پاداش می‌دهد، در قالب سیاست تبعیض قیمت به نفع کم‌مصرف‌ها می‌تواند انگیزه مردم برای مصرف بهینه را جلب کند.

وی در تشریح تجربه سال گذشته پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق گفت: هم اکنون ۲ عامل انگیزشی قیمت پایین و پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق برای جلب انگیزه مردم به منظور کاهش مصرف در دستور کار است و مردم با بهره‌گیری از این فرصت می‌توانند از فرصتی که دولت در اختیار قرار داده استفاده کنند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰ برابر نرخ فروش برق
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت