X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 بهمن 1400 - 04:51
کد خبر: 17407
حمایت از بورس کلید خورد؟
 

حمایت از بورس کلید خورد؟

طی چند روز گذشته و پس از هیاهوی دولتی‌ها برای اینکه خودی در بازار سرمایه نشان دهند، شاهد اجرای تکنیک تازه برای حمایت از سهام هستیم. به نظر می‌رسد چند صد میلیارد تومان سرمایه برای اجرای این تکنیک استفاده شده است تا به نوعی به سهامداران اطمینان داده شود که سهام از این سطح قیمتی بنا نیست پایین‌تر بیاید.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ در سهام فولاد مبارکه مشاهده می‌شود که سفارشات با ارزش نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در قیمت نزدیک به ۱۰۷۵ تومان چیده شده است. در سهام ملی مس ایران سفارشات به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان در نزدیکی سطح ۷۰۰ تومان چیده شده است تا از افت قیمتی این سهم به کمتر از این سطح جلوگیری شود. این موضوع در دیگر نمادهای بازار هم بعضا مشاهده می‌شود. در برخی از نمادهای دیگر بازار نیز با رسیدن قیمت به یک سطح شاهد افزایش تقاضای ناگهانی سهام برای تلقین وجود کف قیمتی در این سطح هستیم. احتمالا این تکنیک جدید خروجی جلسه حقوقی‌های بورس و با حضور رییس سازمان بورس برای حمایت از سهام است.

تبانی حقوقی‌ها برای خرید سهام
همچنان این جمله دهقان دهنوی، رییس پیشین سازمان بورس مورد توجه است که تبانی حقوقی‌ها برای خرید سهام جرم است ، اما به صورت عجیبی مقام ناظر به جای دعوی حقوقی علیه این این افراد با آن‌ها شده است. همچنان تاکید می‌شود که چنین سیاستی گرچه در کوتاه‌مدت اندکی برای معامله‌گران بورس شادی به همراه می‌آورد اما باید منتظر آسیب‌های آن در میان‌مدت بود.

یک سوال دیگر قابل طرح است که چه افرادی از سطوح قیمتی هدف در هفته گذشته اطلاع داشته‌اند. در هفته گذشته سهام شرکت‌ها بعضا تا ده درصد پایین‌تر از سطح فعلی بوده است و طبیعتا افرادی که می‌دانستند سطح هدف قیمتی برای این سهام کجاست احتمالا با این رانت اطلاعاتی سود خوبی را کسب کرده‌اند. اما آیا این حمایت‌ها کارساز خواهد بود؟ به صورت مشخص اگر رویه دو سال اخیر بازار سهام یا رویه ده سال گذشته را مرور کنیم چنین حمایت‌های با وجود اثر کوتاه‌مدت اما در میان‌مدت نه‌تنها اثر مثبتی به همراه نداشته است بلکه آسیب‌های زیادی را رقم زده است. برای مثال بزرگ شدن صندوق تثبیت بازار سرمایه، زیان صندوق‌های درآمد ثابت از اجبار به خرید سهام در سال گذشته از مواردی است که آسیب‌های آن در شرایط کنونی یا در آینده بیشتر دیده خواهد شد. در ادامه نیز همیشه این سوال مطرح می‌شود که آیا این حقوقی‌ها تا ابد نقدینگی برای حمایت از سهام دارند و آیا هیچ‌زمانی این سهام خریداری شده بنا است که به فروش برسد یا خیر؟

تنها موضوعی که می‌تواند سطوح قیمتی کنونی را به عنوان کف سهام معرفی کند وضعیت بنیادی سهام است. وضعیت بنیادی سهام مناسب به نظر می‌رسد اما نکته نگران‌کننده این‌که همین دخالت‌ها اتفاقا می‌تواند بار دیگر مکانیزم بازار را بر هم زند. باید امیدوار بود که شرایط بنیادی سهام بتواند به کمک حمایت‌های فعلی آید تا بار دیگر موج ریزشی را در سهام شاهده نباشیم.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • حمایت از بورس کلید خورد؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت