دلیل افزایش ۲۰درصدی قیمت میوه چیست؟
عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و ترهبار استان تهران از افزایش ۲۰ درصدی قیمت میوه نسبت به ماه گذشته و کاهش خرید مردم خبر داد.
نظر سنجی:
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ اکبر یاوری با تاکید بر اینکه در یکماه گذشته شاهد نوسان در قیمت محصولات کشاورزی بودیم، اظهار کرد: برخی از محصولات کشاورزی افزایش قیمت و برخی دیگر کاهش قیمت را طی یکماه گذشته تجربه کردهاند.
وی ادامه داد: در میوههای داخلی نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی را داشتهایم که بسته به نوع میوه میزان افزایش متغییر بوده است.
یاوری با بیان اینکه بخشی از این افزایش قیمت مربوط به سرمازدگی درختان و کاهش تولید است، افزود: بخشی دیگر از افزایش قیمت نتیجه افزایش هزینه تمام شده تولید است.
وی تصریح کرد: به رغم کاهش تولید، کمبودی در بازار نیست و انواع میوه در میادین و بازار یافت میشود و گاهی در میادین میوهوترهبار با بار اضافه مواجه میشویم.
به گفته یاوری؛ کاهش خرید مردم نیز بر فور میوه در مراکز عرضه و ماندن بار در میادین موثر بوده است، چرا که شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت امکان خرید را از بسیاری گرفته است.
یاوری درباره وضعیت عرضه و قیمت میوههای واردتی در بازار نیز گفت: انبه نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت و موز و آناناس نسبت به ماه گذشته تقریبا بدون تغییر بوده است.
وی همچنین قیمت سبزی و صیفی را نسبت به ماه قبل بدون تغییر دانست.
یاوری از افزایش قیمت قابل توجه در برخی محصولات فرنگیجات خبر داد و گفت: به طور مثال قیمت هر کیلوگرم هویج از 7 تا 8 هزار تومان در ماه قبل به 14 تا 15 هزار تومان در ماهجاری افزایش داشته است.
این عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و ترهبار استان تهران یادآور شد: البته در عین حال برخی از این محصولات کاهش قیمت را تجربه کردهاند که از جمله آنها گوجه فرنگی است که این ماه نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته است.
یاوری پیشبینی کرد: با توجه به کاهش تولید و افزایش هزینه تمام شده محصولات کشاورزی، باید منتظر افزایش بیشتر قیمتها در این محصولات و کمتر شدن میزان خرید از سوی مردم باشیم.
انتهای پیام/