X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 شهریور 1401 - 10:56
کد خبر: 18469
کاهش نرخ تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در دولت سیزدهم
 

کاهش نرخ تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در دولت سیزدهم

رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در گفتگوی ویژه خبری، درباره وضعیت متغیر‌های پولی و تفاوتی که در این دولت نسبت به گذشته اتفاق افتاده است، اظهار کرد: وضعیت رشد پایه پولی تا پایان تیرماه بهتر شده و رشد پایه پولی به ۲۶.۲ درصد و نقدینگی هم به ۳۷.۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: البته ۲.۵ درصد از این عدد مربوط به پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است که با کسر آن نقدینگی به ۳۴.۹ درصد می‌رسد و به این ترتیب رشد نقدینگی بهبود پیدا کرده است. البته این وضعیت هنوز مطلوب نیست و بانک مرکزی برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت دارد.

صالح آبادی در ادامه درباره آمار تورم نیز بیان کرد: تورم نیز از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: این آمار در شرایطی به دست آمده که در ماه‌های اخیر با تورم جهانی نیز مواجه بودیم به طوری که از اواخر سال قبل کشور‌های اروپایی و آمریکایی با افزایش شدید تورم مواجه شدند. در داخل کشور نیز ما از ناحیه طرح مردمی سازی یارانه‌ها تورم داشتیم که به عنوان مثال تورم ماهیانه خرداد ماه به بیش از ۱۲ درصد رسید.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته این تورم طبیعی بود و هر وقت نیز طرح را اجرا می‌کردیم همین اتفاق رخ می‌داد، ولی بحمدالله آثار تورم این موضوع در مردادماه تخلیه شد و تورم ماهیانه مردادماه به ۲ درصد رسید و هم اکنون در روال عادی قرار گرفته‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اقدامات متنوعی که در زمینه کنترل نقدینگی و پایه پولی در دست اقدام است، توضیح داد: برخی از این اقدامات مربوط به اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی است که یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه استفاده دولت از تنخواه بانک مرکزی است. تلاش دولت این است که از این تنخواه استفاده نکند و از سایر منابع خود استفاده کند.

صالح آبادی ادامه داد: موضوع بعدی کنترل اضافه برداشت بانک‌ها بوده که به عنوان یک محور کلیدی در دستور کار ما بوده است و می‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه دولت بخشی از هزینه‌های خود را از ناحیه فروش اوراق تامین می‌کند، یادآور شد: اوراقی که در گذشته صادر شده اکنون سررسید شده و دولت باید با فروش اوراق جدید آن‌ها را تسویه کند، ولی در مجموع ار ابتدای سال جاری دولت ۳۴ همت اوراق منتشر کرده و فروخته است که ۱۲ همت از این رقم را بانک‌ها خریداری کرده اند و ۲۲ همت نیز به غیر از بانک‌ها فروخته شده و مثلا صندوق‌ها و سایر سرمایه گذاران این ارواق را خریداری کرده‌اند؛ بنابراین اتفاق خوبی است که فقط بانک‌ها خریدار این اوراق نباشند.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: البته بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها باید ۳ درصد از سپرده‌های خود را به اوراق دولتی اختصاص دهند، اما در سال جاری ۳۵ درصد از اوراق به بانک‌ها و ۶۵ درصد به سایر نهاد‌های مالی فروخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال تعمیق بازار بین بانکی هستیم، گفت: به زودی امکانی فراهم می‌کنیم که بانک‌ها بتوانند اوراق مازاد خود را با یکدیگر معامله کنند.

انتنهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کاهش نرخ تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در دولت سیزدهم
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت